Dit is de nieuwe lessentabel die volgend schooljaar gebruikt wordt. De vernieuwing van het secundair onderwijs zet zich door en volgend jaar zal, na het eerste, tweede en derde jaar, nu ook het vierde jaar vernieuwd worden. Dit heeft gevolgen op de lessentabel.
Studierichtingen |
Economische
wet. |
Humane
wet. |
Latijn
|
Moderne
talen |
Natuur-
wet. |
Sport-
wet. |
Aantal lesuren/week |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
Basisvorming |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
Levensbeschouwing |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Engels |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Frans |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Aardrijkskunde |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Natuurwetenschappen: biologie/STEM |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Natuurwetenschappen: chemie/STEM |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Natuurwetenschappen: fysica/STEM |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Geschiedenis en burgerschapscompetenties |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Wiskunde/STEM |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Specifiek deel |
5 |
5 |
5 |
5 |
4 |
6 |
Economie |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
Cultuurwetenschappen (kunstbeschouwing, filosofie en samenleving & politiek) |
- |
3 |
- |
- |
- |
- |
Gedragswetenschappen |
- |
2 |
- |
- |
- |
- |
Latijn |
- |
- |
4 |
- |
- |
- |
Engels | - | - | - | 1 | - | - |
Frans | - | - | - | 1 | - | - |
Duits | - | - | - | 2 | - | - |
Nederlands | - | - | - | 1 | - | - |
Uitgebreide biologie |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Uitgebreide chemie |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Uitgebreide fysica |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Uitgebreide bewegingswetenschappen |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
Gevorderde Wiskunde |
1 |
- |
1 |
- |
1 |
- |
Complementair deel |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
1 |
Natuurwetenschappen/Stem | - | - | - | - | 1 | 1 |
Totaalspektakel (eerste semester) Kennislabs (tweede semester) |
2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
Gevorderde wiskunde (vrijblijvend, 33ste lesuur) |
- |
(1) |
- |
(1) |
- |
(1) |
COMPLEMENTAIR DEEL Natuurwetenschappen/STEM In het extra uur STEM trekken we resoluut de kaart van vakoverschrijdende projecten. STEM staat hierbij voor Science (wetenschappen), Technics/technology (techniek), Engineering (Bouwen, ontwerpen) en Mathematics (wiskunde). Er wordt gewerkt aan vraagstukken als “Hoe bouw je de perfecte brug?, ‘ Kunnen we zelf een camouflagekostuum maken?” of “Hoe werkt een camera obscura?”. Eigen inbreng, ideeën en “out-of-the-box-denken” staan hier uiteraard voorop! Gevorderde wiskunde (vrijblijvend, 33ste lesuur) Met het oog op de studiekeuze in de derde graad, bieden wij vrijblijvend de leerlingen uit de studierichtingen zonder gevorderde wiskunde de mogelijkheid om wekelijks een extra lesuur gevorderde wiskunde te volgen. Totaalspektakel (eerste semester) In het eerste semester maken we samen een totaalspektakel. Je kan kiezen uit verschillende modules volgens jouw interesse en talent. Zo heb je een module toneel, zang, kostuum en grime, dans, muziek en percussie, budgetbeheer, organisatie, …. Kennislabs (tweede semester) In het tweede semester verkennen we de studiekeuzemogelijkheden in de derde graad en zetten we in op keuzebekwaamheid. De leerlingen hebben de keuze uit onderstaande kennislabs:
|