FLEX

Naast de basisvorming en het specifiek deel, hebben de leerlingen 1 of 2 lesuren complementaire activiteiten. Daarvan krijgen alle leerlingen één lesuur FLEX. Binnen dit lesuur krijgen de leerlingen ondersteuning voor Frans, Engels, wetenschappen of wiskunde. Leerlingen die geen ondersteuning nodig hebben, kiezen een verdiepende of verbredende module.

Het aanbod (onder voorbehoud: het kan zijn dat bepaalde modules niet worden ingericht):

Verdieping Frans: deze module biedt ruimte voor verdieping en uitbreiding. We stellen ons niet tevreden met basiswoordenschat. In de plaats daarvan mikken we op meer woordvelden, die we breder en rijker verkennen. Op het vlak van de vijf vaardigheden (spreken, een gesprek voeren, lezen, luisteren en schrijven) leggen we de lat resoluut hoger. Heel wat grammaticale items spitten we dieper uit, opdat de leerlingen correctere en gevarieerdere zinnen zouden kunnen produceren. In nauwe samenhang daarmee is er een flink stuk zins- en woordleer, een verkenning van abstracte taalstructuren. Tot slot werpen we ook een ruimere blik op de cultuur van Frankrijk en van de Franstalige gebieden wereldwijd. Taalvaardige leerlingen verdienen en krijgen grotere talige uitdagingen, precies zoals het hoort.

Verdieping Engels: ‘Ben je een echte anglofiel? Heeft de Engelse taal nog weinig geheimen voor jou en heb je nood aan wat extra taalkundige uitdaging? Ben je gebeten door de Britse cultuur en literatuur, en is Engelse humor echt jouw ding? Dan is de module ‘Verdieping Engels’ jou op het lijf geschreven.’

Verdieping wiskunde: de leerstof uit het derde jaar komt uitgebreider aan bod, d.w.z. dat we moeilijkere oefeningen gaan maken en meer gaan zoeken naar verbanden tussen wiskunde en wetenschappen, economie, architectuur,… Doelgroep: alle leerlingen die zowel 4 uren als 4+1 uren wiskunde volgen met een hart voor de wiskunde.

 

webs16

Fysieke gezondheid: een mix zijn tussen theorie en praktijk. Waarom is bewegen gezond, wat bedoelen ze met fysieke gezondheid en hoe kunnen we zelf aan ons lichaam werken? Doelgroep: alle leerlingen behalve de SPWE.

Sociale en Relationele Vaardigheden: ‘Wie ben ik? Wat maakt dat ik mezelf ben? Hoe komt het dat mijn lichaam verandert? Waarom is het belangrijk dat ik mijn grenzen kan aangeven? En hoe spreek ik daar dan over?’ Misschien heb jij je ook al dit soort vragen gesteld. Hoogstwaarschijnlijk zelfs, want dit soort vragen zijn normaal tijdens de puberteit. We gaan in dit vak aan de slag met concepten zoals ‘informele en formele relaties’, je leert wat fysieke en mentale grenzen zijn en hoe je jezelf weerbaarder kan opstellen a.d.h.v. klasgesprekken en interactieve spelvormen.

Praktisch kunstatelier: deze module focust zich op teken- en schilderkunst. Het vormt een uitdieping van de eerder aangeleerde basistechnieken en biedt een opstap naar de schilderkunst. Enkele mogelijke onderwerpen in deze module kunnen zijn: 13 acryl- en olieverf, kunststromingen als inspiratie, abstract werk, portretkunst, etc. Leerlingen die voor deze module kiezen moeten voldoende gemotiveerd én geïnteresseerd zijn in alles wat met kunst te maken heeft.

Nieuws-gierig: blijf jij ook op je honger zitten tijdens de lessen als dat ene nieuwsfeitje van de dag niet uitvoerig besproken kan worden? Kom dan mee denken, discussiëren en debatteren over de actualiteit. Alle meningen welkom, nieuwsgierigheid vereist.

Creatief met Woord: heb je al eens het simultaan tolken van een absurde persconferentie tot een goed einde gebracht? Of geprobeerd om als serieuze spreker een uiteenzetting te geven over een onnozel onderwerp? Misschien heb je wel een radiostem en durf je je te wagen aan het ineensteken van een zelfgemaakt audioboek? In Creatief met Woord draait het allemaal om durven, uitproberen en spelen met taal door er je eigen draai aan te geven. Gewoon doen!

Economische en financiële competenties: ‘Koos je niet voor de studierichting economische wetenschappen maar ben je wel geïnteresseerd in hoe economie een rol speelt binnen ons dagelijkse leven dan is deze module iets voor jou! Tijdens deze les bespreken we actuele thema’s zoals nieuwe betaalmiddelen, deeleconomie en prijswijzigingen. Daarnaast hebben we het over grote aankopen, de arbeidsmarkt en verzekeringen. We vullen zelfs al eens een aanrijdingsformulier in en houden een sollicitatiegesprek. Allemaal praktische zaken die in de toekomst nog goed van pas kunnen komen.’

Duits: in deze module maak je kennis met de Duitse taal. We vertrekken van de zaken die jullie al kennen en bouwen daarop verder. Niet voor leerlingen van MOTA of die Duits als keuzevak hebben gekozen.

Japans: Japan is een verrassend, indrukwekkend land vol fascinerende contrasten. In deze module staat kennismaking met de basis van de taal centraal. We staan uiteraard ook stil bij de rijke cultuur van dit land: zowel tradities, gebruiken, kunst- en cultuurproductie komen aan bod. Japans leren is niet eenvoudig, met name door een schriftsysteem dat tekens (die kanji heten en afkomstig zijn uit China) combineert met twee verschillende vormen van Japans schrift (Hiragana en Katakana). Daarom is het noodzakelijk dat je wekelijks studeert om de tekensystemen, basisgrammatica en -woordenschat onder de knie te krijgen.

Gevorderde wiskunde (vrijblijvend, 33ste lesuur)

Voor de leerlingen uit 3 SPWE bieden wij vrijblijvend de mogelijkheid om wekelijks een extra lesuur optiepakket wiskunde te volgen (33ste lesuur).

 

Go! Atheneum,
Graanmarkt 14, 9300 Aalst
Bauwensplein 13, 9300 Aalst
tel.: 053/46 64 00
E-mail: atheneum@atheneumaalst.be
tel. GM voor 1e tot 4e jaar: 053/46.64.03
tel. BP voor 5e en 6e jaar: 053/46.64.06


Welkom bij het Go! Atheneum Aalst
Wij gebruiken cookies op onze website. Sommige cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van de site. Deze kan je niet weigeren als je op de site verder surft:
  • De sesie-cookie van deze site
  • De cookie om bij te houden of je al dan niet toestemming geeft voor cookies
Andere cookies verhogen het gebruikersgemak.
U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet.